05 Αυγούστου 2012

Ολυμπιακοί αγώνες: Δεύτερη επιχείρηση στον κόσμο!

  Γιώργος Νασμής, από  ΤΑ ΝΕΑ
Μπορεί οι Ολυμπιακοί Αγώνες να ξεκίνησαν ως ιδεαλιστική βιτρίνα του ερασιτεχνικού αθλητισμού, σήμερα όμως είναι η δεύτερη σε αξία επιχείρηση στον κόσμο
Στην αξιολόγηση που έκανε η Brand Finance η αξία των Ολυμπιακών Αγώνων υπολογίστηκε στα 47,5 δισ. δολάρια παρουσιάζοντας αύξηση 87% σε σχέση με τους Αγώνες του Πεκίνου πριν από τέσσερα χρόνια, ενώ ξεπέρασε την Google που αξιολογήθηκε στα 47,4 δισ. δολάρια. Μόνο το brand της Apple εμφανίζεται υψηλότερα από τους πέντε ολυμπιακούς κύκλους με αξία 70,6 δισ. δολάρια.
Από τους Αγώνες του Πεκίνου τα συνολικά έσοδα αυξήθηκαν 38% στα 5,1 δισ. δολάρια. Σε αυτό το ποσό τα έσοδα από τα τηλεοπτικά δικαιώματα παρουσίασαν αύξηση 51% στα 3,9 δισ. δολάρια, όταν στους Αγώνες του 1960 στη Ρώμη το αντίστοιχο ποσό ήταν μόλις 1,2 εκατ. δολάρια.
Το σπουδαιότερο αθλητικό γεγονός του κόσμου αποδεικνύεται χρυσοτόκος όρνιθα για τη Διεθνή Ολυμπιακή Επιτροπή, καθώς υπολογίζεται πως τα έσοδα θα συνεχίσουν να αυξάνονται με τον ίδιο ρυθμό και στην επόμενη διοργάνωση, στο Ρίο ντε Ζανέιρο, θα σπάσουν το φράγμα των 6 δισ. δολαρίων.
Αν στα έσοδα από τους Αγώνες του Λονδίνου συνυπολογιστούν κι αυτά από τους Χειμερινούς Αγώνες στο Βανκούβερ το 2010 τότε το συνολικό ποσό ξεπερνά τα 8 δισ. δολάρια για τον τελευταίο τετραετή κύκλο.
Από τα χρήματα αυτά η ΔΟΕ παρακρατεί το 10% για λειτουργικά έξοδα και τα υπόλοιπα τα αποδίδει στις διοργανώτριες πόλεις και σε προγράμματα για την ανάπτυξη του αθλητισμού παγκοσμίως.
Οσον αφορά το Λονδίνο 2012, οικονομικοί αναλυτές εκτιμούν πως οι Αγώνες θα αποφέρουν κέρδος 25 δισ. δολάρια στη βρετανική οικονομία.
Η αξία των Ολυμπιακών Αγώνων αποτυπώνεται στη μάχη που δίνουν οι μεγάλες εταιρείες για να τοποθετήσουν δίπλα στο λογότυπό τους τούς πέντε ολυμπιακούς κύκλους.
Τις ημέρες αυτές η βρετανική πρωτεύουσα έχει κατακλυστεί από υπαίθριες διαφημίσεις των χορηγών των Αγώνων, όπως της Visa Europe, της Dow Chemical, της Panasonic, της McDonald's και της BT.
Συνολικά υπάρχουν ένδεκα διεθνείς χορηγοί των Αγώνων που καθένας πλήρωσε 100 εκατ. δολάρια και άλλες 44 που περιορίζονται στη βρετανική επικράτεια.
Μόνο αυτές οι εταιρείες μπορούν να χρησιμοποιούν το λογότυπο London 2012 ή οτιδήποτε άλλο έχει σχέση με τους Ολυμπιακούς Αγώνες.
Για την προστασία της επένδυσης των χορηγών έχει συσταθεί ειδική ομάδα που αποτελείται από 280 ανθρώπους που ως αποστολή έχουν τον εντοπισμό των επιχειρήσεων που προσπαθούν να συνδέσουν παράνομα τα προϊόντα τους με τους Αγώνες. Μεταξύ άλλων απαγορεύεται να χρησιμοποιούν λέξεις όπως «Ολυμπιακοί», «2012», «μετάλλια», «χρυσό», ακόμα και «Λονδίνο».
Ο καθηγητής του τμήματος Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου του Κόβεντρι, Βρετανός Σάιμον Τσάντγουικ, καταθέτει ενστάσεις για τη μέθοδο αξιολόγησης των Ολυμπιακών Αγώνων από την Brand Finance αλλά συμφωνεί πως οι πέντε ολυμπιακοί κύκλοι προσδίδουν στους χορηγούς τεράστιες υπεραξίες.
«Αυτό οφείλεται στην πρωτοφανή προστασία που προσφέρει. Λίγες επιχειρήσεις σε όλο τον κόσμο μπορούν να υποχρεώσουν κυβερνήσεις να περάσουν νόμους που να προστατεύουν τα συμφέροντα των Αγώνων. Ως εκ τούτου, η ΔΟΕ παρέχει ανταγωνιστικά και εμπορικά οφέλη, που ουσιαστικά είναι μοναδικά και άκρως διακριτά».
Τέτοιοι περιορισμοί επιτρέπουν σε χορηγούς όπως η McDonald's να δημιουργούν μονοπωλιακές καταστάσεις προσφέροντας φαγητό στο Ολυμπιακό Πάρκο.
«Η Procter & Gamble αναμένει να έχει επιπλέον πωλήσεις 500 εκατ. δολαρίων από το Λονδίνο 2012, έχοντας ήδη αυξήσει τις πωλήσεις της κατά 100 εκατ. δολάρια από το Βανκούβερ 2010» αναφέρει η έκθεση της Brand Finance.

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *